• Plán činnosti koordinátorky preventívnych aktivít


          Mgr. Alena Golian

          Činnosť koordinátorky sa bude zameriavať na realizáciu rámcových úloh vyplývajúcich z výchovného a vzdelávacieho programu školy týkajúcich sa formovaniu postoja žiakov k legálnym a nelegálnym drogám. Práca školy vychádza zo skutočnosti, že postoj detí k závislostiam vyplýva hlavne z celospoločenskej klímy nastavenej na konzumný spôsob života, v ktorom zanikajú základné humánne hodnoty a deťom chýba elementárny hodnotový rebríček.
          Škola je špecifickým prostredím s vlastnými pravidlami pre drogové subkultúry, má priestor hlavne na nenásilné podchytenie detí a môže prispieť k dobrému základu pre racionálny prístup k alkoholu a cigaretám, ktoré sú pre deti najreálnejšou hrozbou. Komplex poznatkov by im mal pomôcť vyhnúť sa nástrahám vyplývajúcich z konzumácie alkoholických nápojov, fajčenia či užívania tabletiek. Škola má možnosť formovať i postoj k nelegálnym drogám a behaviorálnym závislostiam. Ak má byť prevencia účinná, najdôležitejším faktorom musí byť dôslednosť pri realizácii opatrení a jednotné pôsobenie zo strany školy i rodičov, v čom má naša spoločnosť veľmi výrazné rezervy Špecifickým fenoménom je stále sa zhoršujúca sa závislosť detí na sociálnych sieťach a mobilných telefónoch, kvôli ktorým sa nedokážu zúčastňovať činnosti v reálnom živote v obave, že im čosi unikne vo virtuálnom priestore, nedokážu medzi sebou reálne komunikovať. Ale opäť - i tu sú deti verným odrazom spoločnosti dospelých. 
          Tento školský rok máme v pláne :
          - v oblasti prevencie a poradenstva spolupracovať s rodičmi, aby mali dostatok informácií, ako môže byť škola a inštitúcie zamerané na poradenstvo nápomocná pri riešení výchovných problémov
          - na vyučovacích hodinách, ktoré sú na tento účel vhodné (etická výchova, občianska výchova, biológia, chémia), budú učitelia sprostredkúvať informácie o drogách a iných psychotropných látkach, aby sa im deti, poznajúc ich negatívne účinky, mohli
          vyvarovať
          - diskusiami na triednických hodinách sa učitelia budú snažiť o formovanie správneho hodnotového rebríčka
          - pozornosť budeme venovať dôslednej výchove týkajúcej sa nebezpečenstva behaviorálnych závislostí ako patologické hráčstvo, internet a ním spojené nástrahy, čiže o závislostiach, ktoré nespôsobujú chemické substancie, ale druh činnosti, ktorá je chápaná ako návyková a môže mať rôzne príčiny (introvercia, únik do samoty, osamelosť, výsmech a pod.).
          Konkrétne preventívne programy, ktoré plánujeme uskutočniť :
          I. stupeň
          - prevenčno-náučný program „Bezpečná škola“(žiaci 1.- 4. ročníka) v spolupráci s Mestskou políciou, nácvik bezpečného správania na dopravnom ihrisku
          - projekt zameraný na elimináciu šikanovania (žiaci 1. ročníka) - v spolupráci s Mestskou políciou
          - kyberšikana - (4.ročník)
          - vzťahy v triede (podľa potreby) - školské psychologičky
          - klíma v triede - výchovná aktivita (OZ ACET) - november
          II. stupeň
          V. ročník
          - Programy na utužovanie kolektívu - školské psychologičky
          - klíma v triede - výchovná aktivita (OZ ACET) - november
          VI. ročník
          - Programy na utužovanie kolektívu - školské psychologičky
          - Sociálne siete a nebezpečenstvo internetu - výchovná aktivita (OZ ACET) - február
          VII. ročník
          - Sociálne siete a nebezpečenstvo internetu - výchovná aktivita (OZ ACET) - február
          VIII. ročník
          - exkurzia do centra pre liečbu drogových závislostí - 35 žiakov - január
          - Sex, HIV, partnerské vzťahy - (OZ ACET) - máj
          IX. ročník
          - exkurzia do centra pre liečbu drogových závislostí - 35 žiakov - január
          - Sex, HIV, partnerské vzťahy - 9. ročník (OZ ACET) - máj